11-02-2021, 9:52
Czy zarząd jest zadowolony z wyników za IV kwartał 2020 i ile zakłada zysku za 2021 r.?
Omar Arnaout (OA): Chcemy podkreślić, że jeśli chodzi o zyskowność na lota w II półroczu 2020 to była ona zdecydowania niższa niż w I półroczu. Jest to związane z wydarzeniami na rynku i to czynnik, na który nie mamy wpływu. W IV kwartale udało się pozyskać ponad 38 tys. nowych klientów, co nie tylko jest najlepszy wynikiem jeśli chodzi o 2020 r., ale również jest to najlepszy wynik w historii spółki. Ponad 38 tys. nowych rachunków to także wynik lepszy niż w całym 2019 r., dlatego jestem bardzo zadowolony z takich wyników. Budując bazę klientów budujemy fundamenty pod przyszłą zmienność. W IV kwartale mieliśmy także najwyższą w historii liczbę aktywnych klientów, wartość depozytów oraz obroty w historii spółki (w tym przypadku z wyjątkiem II kwartału 2020).
Paweł Szejko (PS): W nasz model biznesowy wpisana jest zmienność przychodów, trzeba mieć tego świadomość. Wynikają one z charakterystyki rynku i decyzji inwestycyjnych klientów.
Co z dywidendą?
PS: Zgodnie z polityką dywidendową do akcjonariuszy może trafić 50-75 proc. jednostkowego zysku netto i jest to zgodne z wytycznymi KNF. Rekomendację zamierzamy przedstawić po publikacji raportu rocznego w marcu w ramach przygotowań do walnego zgromadzenia.
Czy 40 mln zł zysku netto można przyjąć jako wynik powtarzalny w kwartałach przy normalnej zmienności i bez zdarzeń jednorazowych?
PS: Jeśli porównać ostatnie dwa kwartały, to przychody był na zbliżonym poziomie i powtarzalność była tu widoczna. Na ostateczny wynik wpływ miały zapowiadane wyższe koszty marketingowe. Dążymy do zwiększenia bazy klientów i to powinno mieć wpływ na wzrost powtarzalnych wyników, przy założeniu stabilnej sytuacji na rynkach.
Czy spółka planuje skup akcji własnych
PS: Nie ma tego w planach. Zyskami dzielimy się w postaci dywidendy. Sam skup akcji własnych, ze względu na to, że jesteśmy podmiotem regulowanym, wymagałby zgody KNF. Firma podlega też istotnym ograniczeniom jeśli chodzi o wysokość skupu.
Jakich dodatkowych kosztów można się spodziewać w związku z uruchomieniem działalności w ZEA?
PS: Nasza strategia wchodzenia na nowe rynki nie zakłada jakichś istotnych nakładów. Koszty postępują w ślad za rozwojem biznesu na rynku lokalnym i są adekwatne do wzrostu przychodów. Budowanie pozycji na nowym rynku to jednak proces długotrwały.
XTB już nie otwiera nowych rachunków na MT4. Do kiedy obecni klienci będą mogli na niej handlować?
OA: Analizowaliśmy jaki odsetek nowych klientów otwiera rachunki na MT4 i wyszło nam, że większość wybiera jednak naszą platformę Xstation. To platforma, którą możemy pod wieloma względami ulepszać. Obecnie nie ma żadnych planów, by odebrać możliwość handlowania poprzez MT4.
Czy wydatki za reklamę z Jose Mouringo zostały ujęte w IV kwartale?
PS: Kontrakt jest dwuletni. Połowa została rozpoznana w 2020 r. w I i III kwartale, druga połowa zostanie rozpoznana w 2021 r.
Czy planujecie poszerzenie oferty produktowej?
Jeśli chodzi o same segmenty rynkowe, czyli opcje i futuresy, to obecnie nie mamy takich planów. Chcemy się skupić na akcjach, ETF i CFD, ale podobnie jak w ostatnich latach, kiedy nasza oferta dynamicznie się poszerzała, to chcemy, by był tu jak największy wybór instrumentów.
Czy oprócz ZEA i RPA są zainicjowane inne procesy licencyjne?
OA: Nie są prowadzone żadne inne procesy licencyjne. W ZEA pod koniec 2020 otrzymaliśmy wstępną zgodę na prowadzenie biznesu od regulatora w Dubaju i skupiamy się na tym, by rozpocząć działalność w I połowie 2021 r. W przypadku RPA nie mamy niestety na razie żadnych nowych wieści.
Czy widzicie napływ klientów od innych brokerów, czy są to nowi klienci?
OA: Naszym celem na 2021 r. jest osiągnięcie co najmniej 120 tys. nowych klientów. W styczniu tego roku otworzyliśmy 21 tys. rachunków. Są to zarówno klienci, przychodzący z innych biur, a także nowi klienci. Dla nas to o tyle ważne, że stają się oni ambasadorami naszych usług. Cały 2020 r. charakteryzował się olbrzymim zainteresowaniem osób, dla których inwestowanie to rzecz nowa. Zmienność była nadzwyczajna i praktycznie cały świat wiedział, co się dzieje na rynkach.
Jaki procent klientów w IV kwartale otworzyło rachunki, by inwestować w akcje, a jaki w CFD?
OA: Takich informacji nie zdradzamy. Jesteśmy jednak zadowoleni z tego, jak rośnie dynamika klientów aktywnych w segmencie CFD.
Czy XTB umożliwi inwestowania na GPW z innych krajów?
OA: Tak, planujemy udostępnienie takiej możliwości.
Czy są plany wejścia na giełdę w innym kraju?
PS: Nie ma takich planów.
Czy pojawiły się jakieś propozycje przejęcia XTB?
PS: Takich propozycji nie było.
Jeżeli w IV kwartale nie było wydatków na kontrakt Jose Mourinho, to dlaczego tak bardzo zwiększyły się wydatki na marketing w tym okresie?
OA: Koszty marketingowe były najwyższe w historii spółki. Podchodzimy do marketingu w bardzo analityczny sposób: jeśli dana kampania przynosi oczekiwane efekty, to zwiększamy nakłady z tygodnia na tydzień. Jeśli byśmy się przyjrzeli kosztom pozyskania klientów, to w IV kwartale był on niższy niż w III kwartale, mimo że prowadziliśmy pod koniec roku także kampanie brandingowę.
Czy oferta CFD obejmie więcej kryptowalut?
OA: Nie ma obecnie takich planów, ale nasza oferta zmienia się z miesiąca na miesiąc i często także dlatego, że widzimy, czego klienci oczekują.
Omar Arnaout (OA): Chcemy podkreślić, że jeśli chodzi o zyskowność na lota w II półroczu 2020 to była ona zdecydowania niższa niż w I półroczu. Jest to związane z wydarzeniami na rynku i to czynnik, na który nie mamy wpływu. W IV kwartale udało się pozyskać ponad 38 tys. nowych klientów, co nie tylko jest najlepszy wynikiem jeśli chodzi o 2020 r., ale również jest to najlepszy wynik w historii spółki. Ponad 38 tys. nowych rachunków to także wynik lepszy niż w całym 2019 r., dlatego jestem bardzo zadowolony z takich wyników. Budując bazę klientów budujemy fundamenty pod przyszłą zmienność. W IV kwartale mieliśmy także najwyższą w historii liczbę aktywnych klientów, wartość depozytów oraz obroty w historii spółki (w tym przypadku z wyjątkiem II kwartału 2020).
Paweł Szejko (PS): W nasz model biznesowy wpisana jest zmienność przychodów, trzeba mieć tego świadomość. Wynikają one z charakterystyki rynku i decyzji inwestycyjnych klientów.
Co z dywidendą?
PS: Zgodnie z polityką dywidendową do akcjonariuszy może trafić 50-75 proc. jednostkowego zysku netto i jest to zgodne z wytycznymi KNF. Rekomendację zamierzamy przedstawić po publikacji raportu rocznego w marcu w ramach przygotowań do walnego zgromadzenia.
Czy 40 mln zł zysku netto można przyjąć jako wynik powtarzalny w kwartałach przy normalnej zmienności i bez zdarzeń jednorazowych?
PS: Jeśli porównać ostatnie dwa kwartały, to przychody był na zbliżonym poziomie i powtarzalność była tu widoczna. Na ostateczny wynik wpływ miały zapowiadane wyższe koszty marketingowe. Dążymy do zwiększenia bazy klientów i to powinno mieć wpływ na wzrost powtarzalnych wyników, przy założeniu stabilnej sytuacji na rynkach.
Czy spółka planuje skup akcji własnych
PS: Nie ma tego w planach. Zyskami dzielimy się w postaci dywidendy. Sam skup akcji własnych, ze względu na to, że jesteśmy podmiotem regulowanym, wymagałby zgody KNF. Firma podlega też istotnym ograniczeniom jeśli chodzi o wysokość skupu.
Jakich dodatkowych kosztów można się spodziewać w związku z uruchomieniem działalności w ZEA?
PS: Nasza strategia wchodzenia na nowe rynki nie zakłada jakichś istotnych nakładów. Koszty postępują w ślad za rozwojem biznesu na rynku lokalnym i są adekwatne do wzrostu przychodów. Budowanie pozycji na nowym rynku to jednak proces długotrwały.
XTB już nie otwiera nowych rachunków na MT4. Do kiedy obecni klienci będą mogli na niej handlować?
OA: Analizowaliśmy jaki odsetek nowych klientów otwiera rachunki na MT4 i wyszło nam, że większość wybiera jednak naszą platformę Xstation. To platforma, którą możemy pod wieloma względami ulepszać. Obecnie nie ma żadnych planów, by odebrać możliwość handlowania poprzez MT4.
Czy wydatki za reklamę z Jose Mouringo zostały ujęte w IV kwartale?
PS: Kontrakt jest dwuletni. Połowa została rozpoznana w 2020 r. w I i III kwartale, druga połowa zostanie rozpoznana w 2021 r.
Czy planujecie poszerzenie oferty produktowej?
Jeśli chodzi o same segmenty rynkowe, czyli opcje i futuresy, to obecnie nie mamy takich planów. Chcemy się skupić na akcjach, ETF i CFD, ale podobnie jak w ostatnich latach, kiedy nasza oferta dynamicznie się poszerzała, to chcemy, by był tu jak największy wybór instrumentów.
Czy oprócz ZEA i RPA są zainicjowane inne procesy licencyjne?
OA: Nie są prowadzone żadne inne procesy licencyjne. W ZEA pod koniec 2020 otrzymaliśmy wstępną zgodę na prowadzenie biznesu od regulatora w Dubaju i skupiamy się na tym, by rozpocząć działalność w I połowie 2021 r. W przypadku RPA nie mamy niestety na razie żadnych nowych wieści.
Czy widzicie napływ klientów od innych brokerów, czy są to nowi klienci?
OA: Naszym celem na 2021 r. jest osiągnięcie co najmniej 120 tys. nowych klientów. W styczniu tego roku otworzyliśmy 21 tys. rachunków. Są to zarówno klienci, przychodzący z innych biur, a także nowi klienci. Dla nas to o tyle ważne, że stają się oni ambasadorami naszych usług. Cały 2020 r. charakteryzował się olbrzymim zainteresowaniem osób, dla których inwestowanie to rzecz nowa. Zmienność była nadzwyczajna i praktycznie cały świat wiedział, co się dzieje na rynkach.
Jaki procent klientów w IV kwartale otworzyło rachunki, by inwestować w akcje, a jaki w CFD?
OA: Takich informacji nie zdradzamy. Jesteśmy jednak zadowoleni z tego, jak rośnie dynamika klientów aktywnych w segmencie CFD.
Czy XTB umożliwi inwestowania na GPW z innych krajów?
OA: Tak, planujemy udostępnienie takiej możliwości.
Czy są plany wejścia na giełdę w innym kraju?
PS: Nie ma takich planów.
Czy pojawiły się jakieś propozycje przejęcia XTB?
PS: Takich propozycji nie było.
Jeżeli w IV kwartale nie było wydatków na kontrakt Jose Mourinho, to dlaczego tak bardzo zwiększyły się wydatki na marketing w tym okresie?
OA: Koszty marketingowe były najwyższe w historii spółki. Podchodzimy do marketingu w bardzo analityczny sposób: jeśli dana kampania przynosi oczekiwane efekty, to zwiększamy nakłady z tygodnia na tydzień. Jeśli byśmy się przyjrzeli kosztom pozyskania klientów, to w IV kwartale był on niższy niż w III kwartale, mimo że prowadziliśmy pod koniec roku także kampanie brandingowę.
Czy oferta CFD obejmie więcej kryptowalut?
OA: Nie ma obecnie takich planów, ale nasza oferta zmienia się z miesiąca na miesiąc i często także dlatego, że widzimy, czego klienci oczekują.